خطاطی یا تابلونویسی یا به عبارت جدید تر تابلوسازی و تبلیغات محیطی ، هر چهار عنوان خط زمان یک صنعت میباشند که در ادامه یه برسی این عناوین میپردازیم
در زمانهای دور مردم امورات تبلیغات خود به خطاطان می سپردند . ، عمده فعالیت خطاطان فقط محدود بود به تحریر عناوین و مشخصات بازاریان بر روی سر درب محل کارشان و همینطور کتیبه نویسی دیوارهای اماکن فرهنگی و خوشنویسی بود . خوشنویسی یکی از هنرهای اسلامی میباشد که قدمت طولانی دارد .تفاوت خطاطی با خوشنویسی در استفاده از ابزار آلات میباشد . در خطاطی بازاری تحریر تابلو بر روی زمینه های چوبی و فلزی و ... با قلم مو و رنگ شیمیایی انجام میگیرد . اما در هنر خوشنویسی از قلم نی و مرکب های دست ساز استفاده میشود و معمولاً بر روی کاغذ و یا سطوحی با بافت های ریز اجرا میشود .
ایده های خلاقانه و طرح های نوین و همینطور امکاناتی که در چند سال اخیر به این صنف اضافه شده جان تازه ای به صنعت تابلو سازی بخشیده و سبب شده تا شیوه های جدیدی در تبلیغات و معرفی شرکت ها و بازاریها و ... بوجود آید . در حالت کلی اگر بخواهیم تعریف کلی تابلو سازی و عناوین قبلی را نسبت به تغییراتی که از سالیان دور تا به سال جاری در دو کلمه خلاصه کنیم ، تبلیغات محیطی بهترین عنوان به این صنف میباشد . تبلیغات محیطی همانطور که از نامش پیداست مربوط انجام امور تبلیغاتی در محیط کسب و کار ، از تبلیغات چاپی گرفته تا اجرای تابلو های درون و برون شهری میباشد .